Gridiron

Never miss a down!

5 vragen aan… Ilja Tersteeg

In onze nieuwe rubriek “5 vragen aan…” interviewen we iedere week een bekend gezicht uit de Nederlandse American Football wereld. Deze week is dat Ilja Tersteeg, voormalig speler, huidig bestuurslid en tevens een van de oprichters van de Utrecht Dominators…

Voor onze bezoekers die jou wellicht nog niet kennen, kun je ons iets meer vertellen over Ilja Tersteeg?

In American football Nederland ben ik waarschijnlijk het best bekend als de Utrechtse speler met #3, als bestuurslid, of als een van de oprichters van de Dominators. Hoewel ik ondertussen ruim 13 jaar actief ben voor de Utrecht Dominators is het daar voor mij niet begonnen. Mijn eerste wedstrijd ooit speelde ik in 1998 in de Verenigde Staten. Daar heb ik gespeeld voor de Grant High Cougars en was ‘red shirt freshmen’ bij de McNeese Cowboys in Louisiana. Terug in Nederland heb ik een aantal jaar voor de Amsterdam Crusaders gespeeld totdat de Dominators werden opgericht.

Deze week bestaan de Utrecht Dominators 13 jaar. Neem ons eens mee terug in de tijd. Hoe is de club ontstaan en wat beschouw je als hoogte- en dieptepunt gedurende die periode?

Na mijn tijd in de Verenigde Staten ben ik eigenlijk automatisch weer gaan voetballen. Ik had geen idee dat het spelletje hier ook op amateurniveau werd gespeeld. Via de Amsterdam Admirals ben ik uiteindelijk bij de Cru terecht gekomen. De herfst na het behalen van het landskampioenschap met de Cru in 2004 zou ik gaan beginnen met mijn afstudeerjaar. Ik woonde in Utrecht, ging naar school in Den Bosch en sportte in Amsterdam. Logistiek niet ideaal. Gezien de verwachte drukte rondom mijn afstuderen was ik van plan om er een jaar tussenuit te gaan en de sport na mijn afstuderen pas weer op te pakken. Dat liep iets anders.

Gedurende mijn tijd bij de Cru heb ik het altijd jammer gevonden dat Utrecht als 4e stad van Nederland geen team (meer) had. Het laatste jaar speelde ik daar met nog twee andere Utrechters. Ergens is in een gekke bui geopperd om weer een team te starten in Utrecht. In mijn jeugdig enthousiasme dacht ik dat een club oprichten veel minder tijd zou kosten dan 2 a 3 keer per week naar Amsterdam heen en weer reizen. Uiteindelijk kostte het natuurlijk allemaal veel meer tijd, maar desondanks is alles goed gekomen. Ik ben probleemloos afgestudeerd en de Dominators waren opgericht.

Hoogtepunten zijn onder meer: Utrechtse Sportclub van het Jaar, trainingslocatie van Admirals, organisatie van de EK kwalificatiewedstrijd Nederland – Groot Brittannië, finale 2e divisie Sr tackle, Nederlands Kampioen Sr Flag, finale Cubs flag, Nederlands Kampioen Cubs flag, finale Sr Flag, organisatie King Bowl, gastheer Growth of a Game Skills Camp.

Dieptepunt: In 2010 hebben we het als vereniging lastig gehad. Na de promotie van 2008 naar de toenmalige eerste divisie, stopten in 2010 een hoop ervaren spelers. Hiermee viel een groot deel van het seniorenteam uit elkaar. We hebben destijds zelfs twee wedstrijden niet kunnen spelen. Dat is wat mij betreft het absolute dieptepunt.

Kijkend naar jullie website en social media accounts staan de sponsoren niet alleen op de frontpage van de website maar zetten jullie deze ook geregeld via Facebook in het zonnetje bij een jubileum of bijvoorbeeld de man/woman of de match. Tevens waren de Dominators recentelijk ook te bewonderen in een commercial van Menzis. Hoe is een dergelijke benadering en waardering van sponsoren op deze manier ontstaan?

Dit hebben we eigenlijk vanaf het begin al zo gedaan. Het is ook typerend voor onze manier van werken binnen de vereniging. We werken het liefst samen met bedrijven of organisaties waar we ook iets voor terug kunnen doen. Een ‘win-win’ vinden is niet altijd makkelijk en het kost meer tijd en energie dan gewoon geld ontvangen voor een reclamebord of iets dergelijks. Maar als je kijkt naar onze partners dan zie je dat we met de meesten al jaren samenwerken.

Een vraag die in het verleden vaker door mij aan anderen gesteld is gaat over social media. Utrecht Dominators zijn daar bovengemiddeld actief en dat is bijvoorbeeld terug te zien aan het aantal likes op Facebook (ruim 1400). Hiermee vergroten jullie het landelijk bereik. Wat is het geheim van jullie digitale succes op dit gebied?

American football is een voor het grote publiek onzichtbare sport. Als we willen dat American football groeit dan moeten we de sport steeds beter zichtbaar maken, maar niet alleen in je eigen feed of tijdlijn. Ondanks onze 1400 likes zijn wij als Dominators zelfs in Utrecht nog lang geen begrip. Dit is een van de redenen dat we ons online zo veel, goed en vaak mogelijk laten zien. Wat ons hierbij helpt is dat we een actieve vereniging zijn waardoor we ook geregeld nieuwe berichten kunnen plaatsen.

Morgen bestaan jullie zoals gezegd 13-jaar. Stel dat jullie op sportief gebied aan het eind van het seizoen een cadeautje mogen uitpakken. Waar zouden jullie dan blij mee zijn en tevreden op terug kunnen kijken? Kortom, wat zou het 13-jarig bestaan extra glans geven aan het einde van het seizoen?

Voor mij is groeien of kampioen worden nooit een doel op zich. Natuurlijk wil ik dat onze teams competitief zijn en bijdragen aan een solide en sterke Nederlandse competitie, maar als bestuurder vind ik het belangrijker dat we onze leden een aantrekkelijk sportaanbod kunnen bieden. De uitdaging om play-offs te halen of kampioen te worden, ligt bij de coaches. Als bestuur proberen we hen daar natuurlijk wel zo goed mogelijk te ondersteunen.

Ik zou het dan ook mooi vinden als volgend jaar blijkt dat ons beleid en de lange termijn visie ervoor hebben gezorgd dat de teams, spelers en de coaches zich positief ontwikkeld hebben. Als ik een cadeau zou mogen kiezen dan kies ik voor het implementeren van flag football als regulier sportaanbod op scholen met een jaarlijks Utrechts school flag football toernooi.