NFL censureert social media clubs

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
De NFL heeft andermaal haar macht laten gelden. De nieuwe social media policy legt de mogelijkheden voor de clubs aardig aan banden. Bewegend beeld tijdens wedstrijden is niet langer toegestaan.

Mocht je op de Facebookpagina van jouw NFL-team de filmpjes gemist hebben van touchdowns, dan heb je dat aan de NFL te danken. De koepelorganisatie heeft met ingang van de afgelopen speelronde verboden dat clubs tijdens wedstrijd al highlights laten zien. Een schamele graphic dat de quarterback een touchdown-pass heeft gegooid is het enige dat resteert.

De fans staan overigens niet helemaal buitenspel. Ze kunnen zich namelijk wenden tot de social media-kanalen van de NFL zelf. Die hebben het recht op bewegend beeld namelijk voor zichzelf opgeëist. Met deze move hoopt de NFL dat de 14% daling in het gebruik van haar kanalen een halt wordt toegeroepen. Wat het effect is op de socials van de clubs laten we maar even buiten beschouwing. De organisaties die denken de regels aan de laars te lappen, kunnen te doen gebruikelijk diep in de buidel tasten. Van 25k bij de eerste overtreding, oplopend tot 100k bij de derde fout. Misschien beter de stagiaire even niet het beheer van de socials te geven?

Helemaal uniek is deze werkwijze overigens niet. Dichtbij huis zien we dit namelijk ook. De Nederlandse voetbalcompetitie staat namelijk onder dezelfde censuur. Hier heeft FOX Sports het alleenrecht op beelden tijdens de wedstrijd. Club Tv’s of andere media mogen zelfs geen opnames maken. Een simpel gevalletje: wie betaalt, die bepaalt.

Straks eerst meer even de Facebook van de NFL gaan toevoegen…

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email