In deze NFL-komkommertijd moeten we ergens over discussiëren, toch? Enter Mike Lewis, professor aan Emory University. Lewis beweert de fanbasissen van NFL-teams te kunnen rangschikken op basis van kwantitatieve data. De New England Patriots en Dallas Cowboys kwamen zo als beste fans naar voren. Twee van de meest gehate teams door de rest van NFL-fans, als daar geen onenigheid van komt..
Lewis tracht in zijn “wetenschappelijk” onderzoek het onmogelijke te kwantificeren. Op basis van onder andere aanwezigheid bij wedstrijden en volgers op sociale media, relatief ten opzichte van de markt waarin ze spelen, wil hij de obsessie van fans meten. Hoeveel een fanbasis kan verdragen vooraleer het team volledig de rug toe te keren laat hij onder andere volledig links liggen.
New England kwam uiteindelijk als beste uit de bus in zijn model, waar de Cowboys vorig jaar nog de hoogste plek in handen hadden. Lewis: “The Patriots victory is driven by fans willingness to pay premium prices, strong attendance and phenomenal social media following. The final competition between the Cowboys and the Patriots was actually determined by the long-term value of the Patriots greater social following. The Patriots have about 2.4 million Twitter followers compared to 1.7 for the Cowboys. Of course this is all relative a team like the Jaguars has just 340 thousand followers.”
De rest van de top vijf: Dallas Cowboys, Denver Broncos, San Fransisco 49’ers en Philadephia Eagles. De Buffalo Bills, LA Rams, Kansas City Chiefs, Oakland Raiders en Jacksonville Jaguars kwamen dan weer als “slechtste” fans naar voren.
Ofwel het verhaal van hoe grote markten, succes en media-aandacht het halen van kleine markten en teams in belabberde stadions.