Een abonnement op Gridiron The Magazine? Vier bewaarnummers voor een lage prijs!

Meer primetime-games met nieuwe gigadeal NFL en zenders

De National Football League heeft nieuwe tv-contracten getekend met Amerikaanse televisiestations, die ingaan vanaf seizoen 2023. Nieuw zijn onder andere dubbele programmeringen tijdens Monday Night Football en Amazon als zendgerechtigde. De deal levert de NFL meer dan 10 miljard dollar op voor de komende 11 jaar.

Laatstgenoemde mediagigant, eigendom van multimiljardair Jeff Bezos, krijgt de exclusieve uitzendrechten voor de wedstrijden op donderdagavond, Thursday Night Football. Die waren al sinds 2016 te zien via Amazon Prime Video, maar ook gewoon op de tv-kanalen van Fox. Dat gaat dus vanaf 2023 veranderen.

In dat jaar gaat de nieuwe mediadeal in met zenders Fox, CBS, NBC en dus Amazon. Ook NFL Network blijft betrokken bij de deals, die doorlopen tot 2033. Het contract met ESPN/ABC gaat een jaar eerder al in, in 2022. En dat laatste heeft ook z’n impact op het speelschema.

ESPN krijgt namelijk een aantal keer per seizoen niet de gebruikelijke één, maar maar liefst twee wedstrijden op de maandagavond. Monday Night Football krijgt daarmee double-headers. In de breedte betekent dat dus ook meer wedstrijden op prime time – een geschenk voor Amerikaanse supporters, meer football in de kleine uurtjes voor ons fans in de lage landen.

Wat daar ook nog eens aan bijdraagt is toegenomen flexibiliteit. De NFL krijgt nog makkelijker de mogelijkheid om wedstrijden van en naar de zondag- en maandagavond te verschuiven. Dit om te zorgen dat de wedstrijden die de meeste aandacht krijgen, ook wedstrijden zijn die er toe doen.

Daarnaast krijgt ESPN, via de kanalen van zender ABC, in 2026 weer een Super Bowl. De laatste keer dat ABC de als tv-station een Super Bowl hostte was twintig jaar eerder, in 2006. Om het geheugen op te frissen: daarin werd het 10-21 voor de Pittsburgh Steelers, die daarmee de Seattle Seahawks versloegen. Ook in 2030 zendt ABC de belangrijkste wedstrijd van allemaal uit, terwijl CBS, Fox en NBC elk drie Super Bowls gaan uitzenden tot en met 2033.

Wat de deal precies betekent voor de uitzending van de Nederlandse tak van ESPN omtrent de NFL is nog onbekend, maar dat het ook voor Nederlandse NFL-fans waarschijnlijk nieuwe mogelijkheden biedt lijkt duidelijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *