Een abonnement op Gridiron The Magazine? Vier bewaarnummers voor een lage prijs!

Jeroen’s Scramble: digitale deur-tot-deur praktijken van de NFL

Eigenlijk zou deze column gaan over de financiële uitdagingen van de Los Angeles Rams, maar halverwege het schrijven verscheen de zoveelste notificatie van de NFL op mijn computerscherm. Sinds deze week wil de football-bond wel heel graag mijn aandacht trekken. Volgens hun heel erg belangrijk, want er gaan grote dingen veranderen met NFL Game Pass.

Door: Jeroen van Trierum

Om met de deur in huis te vallen, mijn duiding van de NFL is in drie dagen compleet anders geworden. De machtige football-organisatie is, in mijn ogen, de digitale evenknie geworden van een straatverkoper. Je weet wel, die gasten die je al winkelend een abonnement op een goed doel of een krant aan willen smeren. Van die gelikte verkopers die je duizelen met hun aanbod en je blijven lastig vallen tot je een krabbel zet. De NFL is mij de afgelopen week aan het stalken met een aanbod verpakt in nieuws. Ze willen dat ik opnieuw lid word (geen probleem) en vertellen in de slipstream dat de vertrouwde manier van kijken niet meer via de bekende app gaat. 

Afgelopen maandag was er first contact: een mail met de titel NFL Game Pass has moved to DAZN. Ik kan dit bericht niet anders omschrijven als een indrukwekkende gestructureerde marketingmail, waar overigens niet wordt ingegaan op het waarom. Ik heb wat geklikt en ben terechtgekomen bij de nieuwe aanbieder. Ziet er professioneel uit, maar op het nieuwe NFL-gedeelte na voor mij compleet oninteressant. Je kan daar namelijk ook allerlei andere sporten (tegen betaling) kijken. Niet mijn kopje thee, maar goed ik wil de NFL blijven bekijken en maakte een mental note om het abonnement te verlengen. 

Een dag later ontving ik weer een mail van mijn NFL-vrienden. Dit keer met de dringende kopregel: Important information. Action required. Shit, ik zou toch niets fout hebben gedaan? Dat bleek natuurlijk niet het geval. Het was de eerste reminder in minder dan 24 uur na de aankondiging dat ik wel echt moet verlengen en naar de DAZN-app moet gaan. Een soortgelijke herinnering ontving ik woensdag ook weer. Een dag later had ik de eer om twee keer een NFL-bericht te ontvangen. In iets meer dan twee uur van elkaar moesten kopregels als Act Now en Important Information mij verleiden om deze te openen. En wat denk je? Wederom dezelfde informatie, zij het in andere bewoording. Ik moest er om glimlachen, maar het voelde tegelijkertijd bloed irritant. 

Dat laatste komt natuurlijk door de hoeveelheid van mail en de schreeuwachtige kijk-eens-wat-is-dit-belangrijk toon, maar ook door iets anders. Ik en vele met mij betalen ieder jaar een Godsvermogen om de NFL-wedstrijden te zien. Een hele tijd geleden werd er een speciale app gelanceerd voor alle landen buiten de Verenigde Staten. Nu maakt de NFL opnieuw een digitale (over)stap en weer zonder de trouwe klanten iets van een uitleg te geven over het waarom. Of op zijn minst een opsomming te doen van de voordelen. Maar niets van dit. Best wel raar om zo met klanten om te gaan die jaarlijks bijna 200 euro betalen.

Inmiddels is de DAZN-app gedownload en geprobeerd om mijn Game Pass-contract te verlengen. De uitdaging hier is dat ik al een inlog scheen te hebben bij DAZN en mijn gegevens van de NFL niet herkend worden. Met andere woorden, ik kan de komende dagen opnieuw uitkijken naar kom-je-alsjeblieft-bij-ons-mails Hoe kan het dat anno 2023 in de digitale wereld het nog steeds moeilijk is om zaken als dit soepel en zonder ergernis voor de gebruiker te laten verlopen? Enfin, volgende week gaan we het hier weer over leuke dingen hebben.

Jeroen van Trierum is pop culture journalist en sinds het maken van meerdere verhalen over de Amsterdam Admirals American Football-fan. Op zondagavond is hij niet te storen en na Tennessee Titans, New Engeland Patriots juicht hij sinds drie jaar LA Rams-fan. Niet zo vreemd want na Amsterdam is Los Angeles ‘zijn’ stad. Voor Gridiron schrijft hij iedere week een column over de wondere wereld van de National Football League.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *