Gridiron

Never miss a down!

Druk tegen ‘geuzennaam’ Redskins wordt opgevoerd

Het is zeer sterk de vraag hoe lang de Washington Redskins die naam nog dragen. Nu ook hoofdsponsor FedEx zich bij het protest tegen de vermeend racistische teamnaam heeft aangesloten lijkt een naamswijziging ineens dichterbij dan ooit.

Al sinds de jaren negentig is er een sterke roep aan het adres van de Washington Redskins om de naam te veranderen, en indianen, die vaak belachelijk worden gemaakt met de term ‘redskin’, zijn zelfs al sinds de zestiger jaren in verzet.

Vorige maand sprak de burgemeester van Washington, Muriel Bowser, zich al uit tegen de naam. Ze verklaarde in een radio-interview al dat het niet veranderen van de naam mogelijk een obstakel zou zijn voor toekomstige thuiswedstrijden in haar stad.

En nu spreken niet alleen politici en maatschappelijke organisaties zich meer expliciet uit tegen de op z’n minst beledigende naam, maar ook hoofdsponsor en naamgever van het stadion FedEx. Op aandringen van investeerders wil ook de bezorgdienst, die jaarlijks ruim 200 miljoen dollar in de club pompt, nu af van de naam.

Op de website van Nike is sinds kort ineens geen Redskins-merchandise meer te krijgen. Het is onduidelijk of dat te maken heeft met de rel rond de naam, maar het zou zomaar kunnen. Het sportkledingmerk spreekt zich vaker uit over maatschappelijke debatten, zeker aangaande racisme. Wat wel zeker lijkt, is dat de houdbaarheid van de naam ‘Redskins’ wel zo’n beetje voorbij is.

Teameigenaar Dan Snyder wil van geen wijken weten. Hij vindt de teamnaam een ‘geuzennaam’.