Een abonnement op Gridiron The Magazine & het Gridiron Jaarboek?

Jeroen’s Scramble: The Happy Few

Laten we eerlijk zijn. American Football is niet zo populair in Nederland. Of toch wel? Een beetje misschien? In de week dat Google zijn jaarlijkse lijst van best bekeken clips bekend maakt, verschijnt het eerste papieren nummer van Gridiron. En ja, die twee dingen hebben met elkaar te maken en kunnen er in potentie voor zorgen dat onze community verder gaat groeien.

Door: Jeroen van Trierum

De derde plaats van beste bekeken YouTube-videos in Nederland anno 2022 is een NFL-productie. Ook in ons land zagen ontelbaar veel mensen de halftime show van de Amerikaanse Superbowl. Je weet nog wel, die 15 plus minuten waar Dr. Dre, Snoop Dogg, Mary J. Blige en andere rappers het SoFi Stadium in LA op zijn grondvesten deden trillen. Hartstikke mooi natuurlijk, maar voor hoeveel Nederlandse kijkers was dit een gateway naar American Football? Het antwoord op deze vraag is waarschijnlijk een pijnlijke ‘niet zo heel erg veel’. En dat is best gek.

Zeker als je ziet dat American Football dichter in het bereik van Nederlanders ligt dan ooit. Natuurlijk, de allesvreters sluiten sinds jaar en dag een veel te duur abonnement af op NFL Network. Diegenen die echter wel eens een wedstrijdje mee willen pakken, kunnen probleemloos de televisiegids van ESPN openslaan en er een uitzoeken. Daarnaast druppelen verschillende bijzaken rondom de NFL en straks XFL door in Nederlandse media. Zo berichtte Nu over de huwelijksproblemen van Brady en weten best veel Hollanders, buiten de Football-bubbel, dat acteur en ex-worstelaar Dwayne ‘The Rock’ Johnson de eigenaar is van een nieuwe football competitie. Tel dit alles bij elkaar en je zou kunnen stellen dat Nederland op het punt staat American Football te omarmen. Toch?

Deze week is het eerste fysieke nummer van Gridiron verschenen. Een heus papieren magazine over de sport waar wij zo van houden. Bedacht, geschreven en gemaakt door de mensen achter deze site. De initiator achter dit wilde plan is Perry Hendriks. Een man die sport (en dan vooral American Football) ademt. Ik vroeg hem waarom hij dacht dat er markt was voor een magazine over een sport die in Nederland de happy few community maar niet weet te ontgroeien. Fronsende wenkbrauwen en hoofd geschud waren mijn eerste antwoorden. Hendriks gelooft namelijk wel dat er een groter publiek voor Football in het verschiet ligt en doet er alles aan om dat te bewerkstellingen. Na een blik vol ongeloof zette Perry zijn pr-pet op en kwam met de volgende quote: “Door de komst van ESPN en de beschikbaarheid van online nieuws over Amerikaanse sporten, zien wij een opwaartse spiraal in de populariteit. Gridiron is één van een aantal niche initiatieven om de Amerikaanse sportcultuur de aandacht te geven die het verdient.” En gelijk heeft hij natuurlijk. Overigens niet omdat Hendriks de maandelijkse rekening voor mijn Gridiron-werkzaamheden betaalt. De reden dat ik het hier mee eens ben komt neer op de laatste zeven woorden: ‘de aandacht te geven die het verdient’. En als er een sport is die in Nederland meer verdient dan de happy few is het American Football. 

Een andere reden waarom ik heel blij wordt van de fysieke Gridiron is een meer persoonlijke. In de 25 plus jaar dat ik over pop culture en entertainment schrijf, heb ik langzaam maar zeker het bladenland steeds meer digitaal zien worden. Iets dat overigens niet erg (een sign of the times), maar wel jammer is. Niets is namelijk voor een schrijver leuker dan je woorden in print te zien. Een magazine doorbladeren, foto’s bestuderen, verhaaltjes lezen en dat trotse gevoel niet onderdrukken. De koude realiteit is echter dat er (veel) meer fysieke bladen verdwijnen dan er bijkomen. Daarom zijn dit soort initiatieven en mensen zoals Perry Hendriks belangrijk. Niet enkel om American Football te laten groeien in Nederland, maar vooral als bewijs dat alles mogelijk is als je maar durft.

Het is eerste nummer van Gridiron is erg goed gelukt en als Nederlandse American Football-fan niet te missen. Nog niet gelezen? Voor het geld hoef je het niet te laten. Voor vijf euro kan je tegenwoordig bij Starbucks nog geen medium koffie kopen, maar bij ons wel een nieuw magazine. Klik op deze link en we (Perry) sturen je er ASAP een, twee of meer exemplaren op. Einde sales pitch.

Jeroen van Trierum is pop culture journalist en sinds het maken van meerdere verhalen over de Amsterdam Admirals American Football-fan. Op zondagavond is hij niet te storen en na Tennessee Titans, New Engeland Patriots sinds drie jaar LA Rams-fan. Niet zo vreemd want na Amsterdam is Los Angeles ‘zijn’ stad. Voor Gridiron schrijft hij iedere week een column over de wondere wereld van de National Football League.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *