Een abonnement op Gridiron The Magazine? Vier bewaarnummers voor een lage prijs!

Jeroen’s Scramble: het Taylor Swift effect

Het kan American Football-kijkers niet zijn ontgaan. Tijdens de laatste twee games van Kansas City Chief stond niemand minder dan Taylor Swift het team toe te juichen. De Queen of Pop heeft namelijk misschien een romantisch dingetje met tight-end Travis Kelce. En dat is goed voor de sport en de portemonnee van zowel Kelce en the Chiefs.

Door: Jeroen van Trierum

Amerika is al twee weken in de ban van de vraag of Taylor Swift en Travis Kelce vrienden zijn of dat er iets meer is tussen de supersterren. De twee houden zelf de lippen strak op elkaar. Swift was afgelopen week echter voor de tweede keer in de vip-box te zien en juichte erg hard voor Kelce en zijn teamgenoten. Terwijl fans zich afvragen of ze nu wel of niet iets met elkaar hebben, knijpt de Chiefs-organisatie zijn handjes in elkaar. Sinds Swift’s interesse in de club (of liever in Travis) zagen zij de verkoop van het Kelce-shirt met 400 procent stijgen. Ook zouden er 40 procent meer Chiefs-tickets zijn verkocht en stelt de verkoper TickPick dat er niet eerder zoveel kaartjes in een dag voor het team waren verkocht. Was dat alles? Nope. De zoekterm KC Chiefs werd 114 procent meer gebruikt nadat Swift voor de eerste keer op de tribune werd gezien. Ook de tight-end zelf spint garen bij de plotselinge mainstream interesse. Zo groeide Kelce’s Instagram-account met 900.000 volgers en stootte zijn toch al populaire podcast (met zijn broer Eagles lineman Jason) New Heights naar nummer een in de charts.

Een blik op de bovenstaande cijfers laat zien dat Taylor een heel leger fans meebrengt. Niet zo gek dat ook de NFL kapitaliseert op het zogeheten Swift-effect. Vorige week was de juichende popster tijdens de game tegen New York Jets namelijk 17 keer in beeld. Zou dat iets te maken hebben met het feit dat de eerste game waar Taylor aanwezig was zeer goed werd bekeken in de categorie vrouwen van 18-49 jaar (63 procent) en dat hierdoor de wedstrijd met 24,3 miljoen thuiskijkers de best bekeken NFL-match die week was? Vast wel. En waarom zou je dat ook niet doen.

Niet iedereen is overigens blij met de gouden combinatie Taylor en NFL. Op X gingen football-fans los op het feit dat de zangeres zo vaak in beeld was. Een kleine bloemlezing: ‘Are you going to stop showing Taylor Swift and focus on the game?’, ‘NBC showing Taylor swift every 35 seconds finally justifies my hatred for the chiefs’, I love football and this is annoying AF.’, In case anyone didn’t hear, Taylor Swift was at the game. And NBC made it r-e-a-l-l-y annoying.’ De meest bijzondere kwam van broer Jason in New Heights. Hij stelde dat de beelden net iets te veel waren. Iets dat beaamd werd door Travis. De impact van de podcast was zo groot dat NFL met een officiële verklaring kwam. ‘We frequently change our bios and profile imagery based on what’s happening in and around our games, as well as culturally. The Taylor Swift and Travis Kelce news has been a pop cultural moment we’ve leaned into in real time, as it’s an intersection of sport and entertainment, and we’ve seen an incredible amount of positivity around the sport. The vast majority of our content has remained focused on the game, our players and variety of other initiatives’. Geen vuiltje aan de lucht aldus de organisatie.

Persoonlijk vind ik de mogelijke soap tussen Travis en Taylor zeer amusant en uiteindelijk goed voor de sport. Puristen zullen het niet met mij eens zijn, maar het is een feit dat het Taylor Swift-effect de spotlight op de Chiefs zet en in mindere mate op de NFL. Daarnaast zorgt het voor fantastische verhalen en aannames. De leukste zag ik op CNN. Daar werd de vraag gesteld wie machtiger was; de NFL of Taylor Swift. Het antwoord moet er voor gezorgd hebben dat baas Roger Goodell zich deed verslikken in zijn ochtendkoffie. De berekeningen van de nieuwszender lieten zien dat een NFL-team per jaar gemiddeld 581 miljoen dollar verdient. Een indrukwekkend bedrag. Enkel is dat een schijntje met wat Taylor in het laatje brengt. In Amerika was the Eras tour van Swift goed voor twee miljard dollar aan concerttickets alleen. Dus zonder merch en samenwerking deals. Niet zo gek toch dat de National Football League volop inzet op de Queen of Pop? Wedden dat we de komende weken Taylor nog heel vaak in beeld gaan zien? 

Jeroen van Trierum is pop culture journalist en sinds het maken van meerdere verhalen over de Amsterdam Admirals American Football-fan. Na Tennessee Titans, New Engeland Patriots juicht hij sinds vijf jaar LA Rams-fan. Niet zo vreemd want na Amsterdam is Los Angeles ‘zijn’ stad. Voor Gridiron schrijft hij iedere week een column over de wondere wereld van de National Football League.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *