Een abonnement op Gridiron The Magazine? Vier bewaarnummers voor een lage prijs!

Jeroen’s Scramble: YouTube en NFL zijn een gouden combinatie

YouTube is niet meer weg te denken als communicatievorm en daar zijn grote bedrijven ook achter. De omarming gaat echter niet zonder slag of stoot. Het resultaat is vaker wel dan niet commerciële videos vol gringe die het doel voorbijschieten. Bij de NFL doen ze het compleet anders.

De National Football League begrijpt YouTube en zet dan ook vol in op het social media kanaal. Dat is uitstekend nieuws voor de fans die geen abonnement kunnen afsluiten op dure streaming portals als DAZN. Het complete seizoen is namelijk perfect te volgen op YouTube. De NFL knipt wedstrijden in clips die bijna nooit langer dan 10 minuten duren, maar wel een perfecte schets van de wedstrijden laten zien. Daarnaast gebruikt het Shorts op een werkelijk briljante manier. Voor diegene niet in de know, Shorts zijn korte verticale filmpjes die je op YouTube kunt bekijken. Als je lid bent van het NFL YouTube-kanaal, en waarom zou je dat niet zijn, wordt je tijdlijn op zondag gedomineerd door de NFL Shorts. Iedere spectaculaire play, score of bijzondere actie komt voorbij. Zo goed als in real time. Mocht je gevoelig zijn voor prikkels is dat waarschijnlijk ‘way too much’, maar kan je games live niet kijken omdat je bijvoorbeeld aan het werk bent, dan geven deze Shorts een bijzonder goed beeld van de zondag in football.

Maar ook voor abonnees op streaming kanalen als DAZN is er genoeg te beleven. Niet alleen worden wedstrijden geanalyseerd, er is ook heel veel achtergrondinformatie te vinden en grappige momenten. Ik ging bijvoorbeeld stuk toen ik de clip zag waar Puka Nacua compleet uit het niets aan zijn Rams-teamgenoot vroeg wat hij van anime (Japanse tekenfilms) vond. Let wel, dit gebeurde tijdens een game. Je hebt er niets aan, maar grappig is het wel. En wat te denken van het feit dat de running back van de New Orleans Saint Jamaal Williams traint met een amateur Sumo-worstelaar. Dat had ik zonder het YouTube-kanaal van de NFL niet geweten.

Okay je kan hier dus leuke, grappige en interessante clips rondom de wondere wereld van American Football zien. Maar er is nog meer. Dit seizoen ontdekte ik iets heel bijzonders. Iets dat inmiddels iedere week wel een paar keer op staat. Het gaat om de video 4 Hours of Cinematic NFL Snow Vibes with Chill Jazz to Relax/Study. Een idee zo simpel dat het briljant is. In deze tijd waar iedereen het druk heeft zijn momentjes voor jezelf pakken schaars. De NFL combineerde rustgevende muziek met fantastische beelden van wedstrijden in de sneeuw. 240 minuten lang een aaneenschakeling van in slow motion bewegende spelers die tegen elkaar op beuken, wegdraaien, duiken terwijl de sneeuw richting het veld dwarrelt. Je kan het zo gek niet bedenken of je komt het hier tegen. Vreemd, fascinerend, rustgevend en interessant tegelijkertijd. Inmiddels is daar een video van ook vier uur bijgekomen met gegooide spirals met Lo-fi-muziek op de achtergrond. Minstens even goed kan ik je vertellen.

De NFL begrijpt dat zijn YouTube-kanaal een aanvulling moet zijn op wat het al aanbiedt en scoort, zeker dit seizoen tochdown na digitale tochdown. Het ‘enige probleem’ met de NFL op YouTube is de kans dat je als Europese fan (die games vaak niet live kunnen zien), de volgende morgen gespoild wordt met de uitslagen. Daarom is maandag altijd mijn social media loze dag. Ook wel eens lekker, kan ik je vertellen. Is dit voor je onmogelijk? Dan bieden de relaxvideo’s je zeker uitkomst. 

Jeroen van Trierum is pop culture journalist en sinds het maken van meerdere verhalen over de Amsterdam Admirals American Football-fan. Na Tennessee Titans, New Engeland Patriots juicht hij sinds vijf jaar voor de LA Rams. Niet zo vreemd want na Amsterdam is Los Angeles ‘zijn’ stad. Voor Gridiron schrijft hij iedere week een column over de wondere wereld van de National Football League.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *